probiotyk

Do czego służy probiotyk?

Kiedy czujemy się osłabieni, niejednokrotnie sięgamy po różnego rodzaju suplementy diety i witaminy. Chcemy polepszyć stan naszego organizmu i sprawić, że odzyskamy siły. Niestety, niektóre, zwykłe suplementy nie przynoszą takich rezultatów, jakich byśmy oczekiwali. Wówczas to właśnie probiotyk może być naszym wybawieniem.

Czym jest probiotyk?

Probiotyk to drożdże lub żywe bakterie, które doskonale działają na nasz organizm. To właśnie w naszych jelitach bądź w żołądku zachodzą wszystkie dobroczynne dla nas procesy. Probiotyki sprawiają, że jesteśmy chronieni przed różnymi bakteriami i wirusami, które mogą powodować choroby. W przypadku probiotyków najczęściej podaje się bakterie kwasu mlekowego.

Możemy wyróżnić probiotyki pochodzenia naturalnego, które dostępne są w pożywieniu oraz naturalne, ale zawarte w farmaceutycznych suplementach. Dobrym źródłem naturalnych probiotyków są kefir, maślanka czy jogurt. Podobnie rzecz ma się z kiszonkami, które dzięki kwasowi mlekowemu, świetnie wspomagają nasz organizm.

Kiedy powinniśmy przyjmować probiotyk?

Probiotyki warto przyjmować nie tylko wtedy, kiedy czujemy się osłabieni, lecz również na co dzień. Zapewniamy wtedy ochronę naszemu organizmowi. Zwykle decydujemy się na zażywanie preparatu z probiotykiem, kiedy jesteśmy po kuracji antybiotykiem. To prawidłowe działanie, bowiem pozwala odbudować na nowo naszą cenną florę jelitową. Zazwyczaj probiotyk to zwykła tabletka, ale może również występować jako saszetka ze specjalnym proszkiem czy, w wersji dla dzieci, jako krople. Zazwyczaj wystarcza jedna taka tabletka na dzień, lecz bywa i tak, że lekarz zaleci większą dawkę, jeśli zachodzi taka potrzeba. Kuracja probiotykiem może potrwać dłużej, aby mieć pewność, że nasz organizm zachowa specjalne bakterie.

Wielu lekarzy twierdzi, że probiotyki mogą wspomagać nasz organizm, kiedy mamy podwyższony cholesterol. Dodatkowo także okres naszego odchudzania może być wspomagany przez probiotyki. Praca naszego systemu trawiennego znacząco się poprawia przy stałym stosowaniu probiotyku. Jeśli mamy zatem problem z wagą, może warto spożywać jogurty ze specjalnymi bakteriami bądź zastosować odpowiednio dobrany probiotyk.

Probiotyk to najlepszy pomysł, jaki możemy zafundować naszemu organizmowi. Pomaga odzyskać siły po chorobie, działa dobroczynnie na nasz organizm i chroni od chorób, których przecież nie brakuje. Może to właśnie dzięki probiotykowi nie zachorujemy w okresie zmniejszonej odporności? Z pewnością łatwiej nam także przyjdzie utrzymanie prawidłowej masy ciała. Zdecydowanie warto spróbować stosować probiotyki na co dzień.

pestki dyni

Zastosowanie i właściwości pestek dyni

Pestki dyni są dobrym dodatkiem do wielu potraw oraz wciągającą przekąską. Nie każdy jednak wie, jak wiele cennych wartości odżywczych zawierają te niepozorne ziarenka.

Wartości odżywcze

Pestki dyni zawierają:

  • witaminy: E, C, B6, A oraz K
  • tiaminę oraz ryboflawinę
  • cynk, wapń, żelazo, magnez, fosfor i potas
  •  jednonienasycone oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe
  • kwas foliowy oraz błonnik

Jak widzimy pestki dyni zawierają prawdziwe bogactwo cennych składników odżywczych, sprawiających że warto je włączyć do naszej diety na stałe. Jaki mają dokładnie wpływ na nasz organizm?

Właściwości zdrowotne

Spożywanie pestek dyni jest szczególnie ważne dla mężczyzn. Zawarta w nich witamina E wpływa korzystnie na zwiększenie ilości i jakości nasienia, a uzupełnienie niedoborów cynku zapobiegnie obniżeniu się poziomu testosteronu i poprawi sprawność seksualną. Cynk jest też zalecany osobom prowadzącym aktywny tryb życia, ponieważ jest potrzebny do budowy tkanki mięśniowej.

Wszystkie zawarte w pestkach dyni witaminy są niezbędne w zdrowej i zrównoważonej diecie. Wzmocnią one ściany naczyń krwionośnych i ochronią czerwone krwinki przed rozpadem, mają działanie antyoksydacyjne oraz pełnią ważną funkcję w procesie oddychania tkankowego. Dodatkowo biorą udział w prawidłowym funkcjonowaniu skóry, błon śluzowych oraz dróg oddechowych. Witamina B6 uczestniczy w przemianie materii, produkcji enzymów i hormonów oraz pomaga w magazynowaniu energii i wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego.

Kolejny ważny składnik pestek – kwasy tłuszczowe – biorą udział w budowaniu ścian komórkowych, transportują enzymy po naszym organizmie i pomagają w budowie witaminy D.

Wszystkie zawarte w pestkach dyni pierwiastki wykazują szereg prozdrowotnych właściwości takich jak: poprawa funkcjonowania układu nerwowego, układu odpornościowego oraz pozbycie się pasożytów z układu pokarmowego.

Najważniejsze korzyści dla zdrowia, które zapewnią nam pestki dyni to:

  • regulacja ciśnienia krwi
  • wspomaganie serca i wątroby
  • wspomaganie układu odpornościowego
  • działanie przeciwzapalne
  • obniżenie poziomu cholesterolu i zapobieganie miażdżycy
  • zdrowy wygląd włosów i paznokci
  • korzystny wpływ na nastrój
  • wpływ na zdrowy i spokojny sen

Jak spożywać pestki dyni?

Najprościej same, jako przekąskę. Mogą być świeże, bądź suszone. Pestki będą też doskonałym dodatkiem do robionego w domu pieczywa. Możemy je uprażyć i posypać nimi zupę krem, możemy też wrzucić do sałatki. Doskonale smakują jako składnik batonów energetycznych bądź granoli. Zmielone nadają się na posypkę do mięs czy makaronów. Mogą też być użyte do zrobienia pasztetów czy burgerów warzywnych.

Ze względu na wysoką zawartość tłuszczu warto przechowywać pestki dyni w lodówce dla ochrony przed zjełczeniem.

Bogactwo składników odżywczych i witamin sprawia, że pestki dyni mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie w wielu jego aspektach. Włączenie ich do codziennej diety nie tylko poprawi smak naszych potraw, ale także przyniesie nam sporo korzyści.

suplementy na odchudzanie

Czy suplementy diety są skuteczne w walce z tkanką tłuszczową?

Każdy z nas chociaż raz próbował zgubić nadprogramowe kilogramy, z większym bądź mniejszym skutkiem. Cały proces odchudzania można jednak wspomóc kilkoma skutecznymi sztuczkami, które nie tylko podkręcą metabolizm, ale pobudzą również organizm do efektywniejszego spalania tkanki tłuszczowej, a o to przecież głównie chodzi! Odchudzanie wcale nie musi być katorgą – jak zatem to robić z głową?

Zbilansowana dieta kluczem do sukcesu

Głodzenie się nigdy nie było dobrym sposobem na zrzucanie zbędnych kilogramów. Po zakończeniu głodówki zwykle pojawia się efekt jo-jo, a waga powraca do poprzedniej liczby. Odpowiednia dieta odchudzająca dopasowana indywidualnie do potrzeb człowieka zapewni przede wszystkim wszelkich składników odżywczych potrzebnych do normalnego funkcjonowania. Zdrowe odchudzanie powinno opierać się na minusowym bilansie kalorycznym, jednak w granicach zdrowego rozsądku! Warto zatem skonsultować się z dietetykiem, by na podstawie wyników badań morfologii, a także innych badań ułożył odpowiednią dietę.

Czy suplementacja jest konieczna?

Teoretycznie nie jest ona potrzebna, ponieważ dobrze dopasowana dieta indywidualna dostarczać będzie odpowiednich składników odżywczych organizmowi, zatem dodatkowe łykanie tabletek z witaminami nie wydaje się potrzebne. Okazuje się jednak, że suplementy na odchudzanie dają ogromne korzyści zdrowotne, jeśli spożywa się je w odpowiedni sposób. Dlaczego warto się zastanowić nad ich kupnem?

  • Uzupełniają ewentualne niedobory witaminowe.
  • W zdrowy sposób przyspieszają metabolizm.
  • Napędzają organizm do spalania tkanki tłuszczowej.
  • Pomagają w procesie lipozy, czyli rozpadu komórek tłuszczowych.

Należy jednak pamiętać, że takie suplementy na odchudzanie powinny i są jedynie wspomagaczem w całym procesie redukcji tkanki tłuszczowej. Spożywając je i ignorując całkowicie zalecenia dietetyka traci się jedynie czas, ponieważ działają one tylko wtedy, gdy stosowana jest dieta redukcyjna i odpowiednia dawka aktywności fizycznej. Mają one wiele korzyści zdrowotnych, jednak ich przyjmowanie oraz dawkowanie warto skonsultować ze swoim dietetykiem, i nie sugerować się zróżnicowanymi opiniami w Internecie.

Jakie suplementy najlepiej wybrać?

Mało kto ma specjalistyczną wiedzę w zakresie suplementacji, zatem w tym przypadku warto zaufać specjalistom. Suplementy na odchudzanie powinny być zdrowym wspomagaczem długiego, aczkolwiek wartego zachodu procesu redukcji tkanki tłuszczowej, a nie jej głównym elementem. Wszystko w nadmiarze szkodzi, dlatego opinia dietetyka bądź trenera personalnego powinna być dla odchudzającego się priorytetowa.